What’s on the menu?

Huiswerkbegeleiding

Tijdens studie-/ huiswerkbegeleiding werkt de leerling aan het leer- en maakwerk.  Afhankelijk van de hulpvraag en het leerdoel begeleiden wij bij het ‘leren leren’.

We helpen bij het houden van overzicht door middel van korte en lange termijn planning,  sturen wij aan tot het zelfstandig maken van huiswerk, leren van lesstof en maken van werkstukken. 

De leerlingen werken in een rustige studieruimte en hebben de mogelijkheid om uitleg en hulp te krijgen.

Voor wie?
Middelbare school leerlingen van het vmbo (alle leerjaren) en de onderbouw (klas 1 t/m 3) van het havo en vwo/gymnasium.*

 

Bijles

Bouwen aan de basis? Sommige leerlingen hebben moeite met één of meer specifieke vakgebieden. Ze hebben net wat meer zelfvertrouwen nodig, zoeken handvatten of hebben achterstand opgelopen. Dan is individueel of in kleine groepjes ondersteuning mogelijk. Samen stemmen we af hoe we die ondersteuning het beste kunnen bieden, wat de persoonlijke sterke punten en valkuilen zijn. Afhankelijk van het doel sluiten we aan op het aanbod van school of zoeken we juist naar een leerstijl die past bij de leerling.

Indien nodig beschikken wij over een groot ’assortiment’ aan fysiek en digitaal oefenmateriaal op reken/wiskundegebied, talen, begrijpend lezen en zaakvakken.

Voor wie?
Leerlingen vanaf groep 5 t/m groep 8 van de basisschool.*

*In goed overleg kunnen we ook leerlingen uit andere groepen/ onderwijsstromen aannemen.

Op weg naar de brugklas

‘Ze worden in het diepe gegooid!’
‘Ze hebben geen idee hoe ze als dat huis- en leerwerk moeten aanpakken!’
‘Plannen is echt een probleem!’
‘Waarom is mijn kind hier niet beter op voorbereid?’
Uitspraken die we dikwijls horen van ouders van wie hun kind net aan de middelbare school is begonnen.

Een goede voorbereiding is het halve werk luidt niet voor niets het gezegde. Leerlingen hóeven in het begin van een al zo spannende periode niet zo enorm te worstelen als ze goed voorbereid aan dit avontuur beginnen. We geven ze daarom graag alvast wat handvatten. Leerlingen die nog op de basisschool zitten vinden het vaak ook nog eens reuze interessant om hier al mee bezig te zijn en dus is de betrokkenheid groot.

In de cursus ‘Op weg naar de brugklas…‘ krijgen leerlingen in 3 lessen van een uur handvatten om een vliegende start op het VO te maken en leren ze:

⇒ agendagebruik/ snel en makkelijk huiswerk opschrijven
⇒ soorten huiswerk / hoe kun je grote brokken huiswerk het beste aanpakken
⇒ focuslezen; als je beter focust, onthoud je beter wat je leest
⇒ de eerste stappen van mindmappen & snelle pictogrammen tekenen
⇒ sleutelwoorden herkennen; de kern uit een stuk tekst halen
⇒ woordjes en begrippen leren door middel van leerkaartjes

Winst
Goed voorbereid aan de middelbare school beginnen!

Voor wie?
Leerlingen groep 7 en 8 van de basisschool.

Snel leren = leuk leren

Wist je dat je je hersenen veel effectiever kunt gebruiken en daarmee actiever, efficiënter én sneller kunt leren? Fijne bijkomstigheid: je houdt tijd over voor leuke dingen! Wie wil dat niet? En dat met een aantal heel leuke, makkelijk aan te leren technieken.

In de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ reiken we de benodigde tools aan. Hiermee voorkom je uitstelgedrag, slechte voorbereiding, stress vlak voor de toetsweek en bevorder je betrokkenheid, leerplezier, leerprestaties én heb je langer profijt van je werk doordat je het geleerde beter onthoudt.
Niet alleen op korte termijn, maar vooral ook op lange termijn heb je heel veel aan deze skills. Want hoeveel volwassenen zijn er niet die het eigenlijk nét zo lastig vinden om aan de slag te gaan en in volle focus aan een opdracht te werken? Zeker in tijden waarin veel afleidingen op de loer liggen.

In 6 lessen van een uur krijgen leerlingen meer inzicht in leertechnieken en leren ze:

⇒ 2-4 keer sneller lezen
⇒ meer en makkelijker onthouden
⇒ beter plannen en organiseren
⇒ samenvatten met mindmaps
⇒ geheugentechnieken
⇒ leren leren

Winst
Meer en makkelijker leren in minder tijd!

Voor wie?
Leerlingen vmbo tl t/m gymnasium

We bieden deze cursussen tevens aan op scholen als interventie in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs.

De cursussen ‘Op weg naar de brugklas…’ en ‘Snel leren = leuk leren’ zijn een concept van Studielift.  Meer weten? Klik hier of neem contact met ons op.

Agenda

Eerstvolgende startdatum ‘Op weg naar de brugklas’:  
woensdag 22 juni 2022

Overige cursusdata
– 29 juni
– 6 juli


Momenteel staat er geen cursus ‘Snel leren = leuk leren’ gepland.
Toch benieuwd of er binnenkort iets start of passen bovenstaande data jou niet? Neem dan even contact op.

Hoe pakken we dit aan?

∴   Iedere leerling heeft een eigen leerstijl, eigen behoeften, eigen valkuilen. Daarom passen wij onze aanpak graag aan op het individu.

∴   Door onze kleinschaligheid kunnen we een persoonlijke benadering garanderen.

∴   Wij werken met een leerplatform dat gekoppeld kan worden aan Magister of Somtoday. Op deze manier houden we altijd zicht op de (planning van de) lesstof en de voortgang op school. Hier sluiten wij tijdens de huiswerkbegeleiding of bijlessen op aan en hiermee houden we ouders graag op de hoogte van de ontwikkelingen bij onze ondersteuning.

∴   Tijdens onze bijlessen en huiswerkbegeleiding besteden we structureel aandacht aan metacognitie* en zelfregulerend leren**. Onderzoek wijst uit dat interventies op dit gebied tot de meest effectieve behoren, met wel 7 maanden leerwinst als resultaat!
Doelgericht aan deze vaardigheden werken kan bij ons ook tijden de cursussen die wij aanbieden, waarna leerlingen het geleerde direct kunnen toepassen in de praktijk.

* Zelfregulerend leren = zelfstandig werken en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leerproces.
** Metacognitie = kennis hebben over je eigen kennis; wat kan ik goed, waar moet ik nog in groeien?

 

Maar hoe zit het met dat café?
Wij voorzien onze leerlingen tijdens het leren en studeren van wat drinken en een hapje: een kopje soep, fruit of een ander tussendoortje. 

Wist je dat, naast dat het de maag vult en in eerste levensbehoeften voorziet, er een steeds grotere onderbouwing is voor het feit dat kauwen een positief effect heeft op de werking van het centrale zenuwstelsel? Volgens neurowetenschapper Prof. dr. Erik Scherder worden verbindingen tussen verschillende hersengebieden sneller en je geheugenfunctie wordt beter.

Buiten deze zeer praktische redenen vinden wij het bijdragen aan een gezellige, gemoedelijke sfeer als er wat te eten en te drinken wordt aangeboden. Net als in een café dus.
Win, win, win!

Chat openen
App ons gerust. Wel zo makkelijk!
Inschrijven voor een gratis proefles? Even langskomen om de sfeer te proeven? App ons gerust. Wel zo makkelijk!